Janusz Centka urodzony 20 kwietnia 1950 roku w Tonowie koło Żnina. Dwukrotny szybowcowy mistrz świata. Honorowy Obywatel Leszna.
W 1967 roku ukończył Liceun Ogólbokształcące im Bolesława Chrobrego w Gnieźnie
Swój pierwszy sukces zanotował w 1972 roku. Zwyciężył na szybowcowych Mistrzostwach Polski Juniorów. Rok później ukończył stiudia na Wydziale Elektrycznym Politechniki Poznańskiej. W roku 1975 pobił swoje pierwsze rekordy kraju na trasie 750 km (rekord odległości i szybkości przelotu). W następnym roku - 1976 został Mistrzem Polski Seniorów. Podczas Mistrzostw Świata w 1985 roku, które odbywały się we Włoszech szybowiec Janusza Centki rozbił się o zbocze. Skrzydła odpadły jeszcze w powietrzu, kadłub po zderzeniu z ziemią przełamał się. Pilot cudem wyszedł bez szwanku z wypadku.
Dwa lata później Centka prowadził samolot linii LOT z Wrocławia do Warszawy. Do kabiny pilotów wdarł się porywacz terroryzujący stewardessę żyletką. Groził, że jeśli samolot nie zmieni kursu na Berlin, zabije kobietę. W tamtych czasach stałymi pasażerami LOT-u byli milicjanci. Akurat jeden z funkcjonariuszy na chwilę przed porywaczem przyszedł do kapitana Centki na pogawędkę. Przystawił terroryścię pistolet do głowy, rozbroił i do porwania nie doszło.
W 1988 roku Janusz Centka zdobył brązowy medal na Mistrzostwach Europy w Finlandii w klasie 15 m. W roku 1991 Mistrzostwa Świata odbyły się w Uvalde w USA. Janusz Centka, nie przygotowywał się spokojnie do zawodów, lecz organizował wyjazd polskiej ekipy - zbierał fundusze, szukał sponsorów, dbał o noclegi. Dopiero tydzień przed startem otrzymał szybowiec, na którym później wystartował.
Centka w dwunastu konkurencjach zgromadził 11 111 punktów, o 10 więcej od wicemistrza. W praktyce oznaczało to szybszy przelot wszystkich tras zaledwie o minutę. Dwa lata później w Borlange obronił tytuł. W 1995 roku Centka pokazał, że nie ma sobie równych w kraju i zdobył tytuł Mistrza Polski w klasie otwartej. Rok później w tej samej klasie zdobył tytuł najlepszego w Europie.
W 1998 roku zdobył brązowy medal Mistrzostw Europy, które odbywały się w Lesznie. W 2003r na odbywających się również w Lesznie Szybowcowych Mistrzostwach Świata zdobywa srebrny medal. W 2007 ponownie zostaje mistrzem Europy w klasie 15 metrowej startując na nowym polskim szybowcu Diana 2. Przyznanie mu przez FAI najwyższego odznaczenia szybowcowego na świecie Medalu Lilienthala, potwierdza że należy do grona najlepszych pilotów szybowcowych świata.
|